Bab 1 : Asal-usul Kerajaan Bentan

Selasa, 20 Januari 2009 at 3:29:00 PTG

KAJIAN OLEH: ANNIE SUZANA SAMSUDIN – (U6-1)

SINOPSIS

Seorang raja, Sang Perta dewa dan seorang permaisuri (tidak dinyatakan namanya) mempunyai seorang anak perempuan, Tuan Puteri Kemla Ratna Pelinggam. Ramalan ahli nujum dan sasterawan, anak Kebawah Duli Syam Alam akan bermenantukan seorang anak raja besar, dan cucunya kelak juga menjadi Raja Besar. Disebabkan itu Sabg Perta Dewa dan permaisuri sepakat meninggalkan Tuan Puteri Kemla Ratna Pelinggam disebuah Mahligai di Raja Sang Perta Dewa (dari keinderaan) pergi memburu Pulau Biram Dewa dengan takdir Alllah, Perta Dewa terlihat Mahlligai di tengah Laut dan seterusnya menaikinya tanpa ditemani oleh hulubalang.

Dilihatnya seorang puteri dihadap oleh dayang-dayang istana, inang pengasuh, perwaranya. Baginda menghampiri dayang Istana lalu bertanya tujuan mengapa mahligai ini disiami oleh seorang puteri. Dayang Istana menjelaskan tentang ramalan yang dikemukakan kepada Kebawah Duli Syah Alam. Sang Perta Dewa pun gembira dengan penjelasaanya. Raja Sang Perta Dewa  (dari keinderaan) dan Tuan Puteri Kemala Ratna Pelinggam berkahya, in. Setelah Tuan Puteri Kemala Ratna Pelinggam tahu asal usul raja Sang Perta Dewa (dari keinderaan). Kemudian Tuan Puteri Ratna Pelinggam berputera iaitu Sang Sapurba.

Setelah dewasa Sang Sapurba dirajakan (didunia) oleh ayahnya di Bukit Siguntang Mahabiru. Beberapa bulan lamannya, Ayah Sang Sapurba balik keinderaan setelah melihat anaknya menjadi raja ynag sangat adil dan kemudiannya menjadi sebuah Bandar Besar. Seterusnya, Sang Sapurba bermain-main  lalu tersempak sebuah kolah indah, baginda terasa hendak mandi dan menyalam, apabila terdengar guruh dilangit. Baginda pun bangikit, dilihat seekor lembu itu ghaib. Selepas beberapa peristiwa Sang Sapurba berkahwin dan mempunyai empat orang putra (Sang Manika, Sang Jaya Nankata, Sang Saniaka). Wujudnya anak Raja Siguntang membuatkan seorang Nahkoda Benten belayar ke Bukit Sigutang. Seterusnya, meminta salah satu anak Raja Siguntang, menjadi raja di Negeri Benten. Sang Manika kemudian pergi ke Benten dan memilih ahli kabinetnya sendiri.

SANG MANIAKA MELANTIK AHLI KABINETNYA

  1. 4 orang dilantik menjadi pembesar negara:

i.                     Bendahara Paduka Raja

ii.                   Perdana Menteri

iii.                  Temenggung Seri Sarwa Diraja

iv.                 Tun Perkerma

  1. 4 orang dilantik menjadi pertain yang dijadikan:

i.                     Tun Bija Sura

ii.                   Tun Bija Diraja

iii.                  Tun Dikungsa

iv.                 Tun Ratna Diraja

  1. 4 orang perawangan:

i.                     Tun Sang Aria

ii.                   Sang Utama

iii.                  Sang Jaya

iv.                 Sang Derma

  1. 40 orang biduanda.

 

WATAK PENTING

-          Sang Purba serta Permaisuri

-          Tuan Puteri Kemala Ratna Pelinggam

-          Sang Maniaka

-          Sang Purba (Raja Siguntang)

-          Raja Sang Perta Dewa (dari keinderaan).

 

PERWATAKAN

-          Sang Sapurba (Raja Siguntang)

Digambarkan sebagai pemimpin yang sangat adil dan berjiwa rakyat, sehingga diakuui sendiri oleh ayahnya juga namanya terkenal sebagai di Negeri Palembang.

-          Sang Dewa Perta

Berkhawin dengan Tuan Puteri Kemala Perlinggam awal perjumpaan di Pulau Biram, mempunyai anak lelaki bernama Sang Sangpurba yang menjadi raja di Bukit Siguntang.

UNSUR

  1. Unsur Firasat.

Apabila ahli nujum meremalkan jodoh Tuan Puteri Kemala Perlinggam.

  1. Unsur Metos.

Muntah lembu – menjelma menjadi puteri.

  1. Perlembangan.

Daridapa Pengaruh Hindu:

Lembu putih – dewa

Muntah – anak dewa.

 

LATAR TEMPAT

-          Pulau Biram Dewa

-          Keinderaan

 

LATAR MASA

-          Pagi

1 Responses to Bab 1 : Asal-usul Kerajaan Bentan

  1. eros asmara Says:

    Semua buku penulisan Kassim Ahmad perlu dikaji semula. Bagi seirang penulis yang menolak Hadis Rasullullah, apakah anda percaya buku yang diltulis oleh orang ini wanar dipercayai 100%?
    Cara penulisannya dalam buku inipun penuh fantasi. Lihat pula tajuknya "Hikayat" bererti cerita. Apa yang kita nak percaya tentang orang? Sejarah arau cerita yang diubah2?

Catat Ulasan